Hei igjen. På min reise her i India har jeg fått litt erfaring med Ayurveda og Ayurvedisk detox (rense) prosess som kalles Panchakarma.
Etter mitt opphold i Arunachala i første halvdel av februar dro jeg til Mysore der jeg tilbringte 15 dager på et Ayurvedisk behandlingssenter der jeg gjorde den ayurvediske rense prosessen Panchakarma. Jeg hadde mer eller mindre ingen kunnskap eller erfaring med Ayurveda og slik behandling fra tidligere, men hadde fått dette anbefalt. Først jeg gjorde etter ankomst var å møte legen som undersøkte meg slik ayurvediske leger gjerne gjør med å kjenne på pulsen, se på tungen og muligens øynene, og evt andre ting de observerer som jeg ikke vet om. Etter dette, noe som ikke tar lange stunden kan de ofte trekke en god del konklusjoner om ens generelle helsetilstand. Og kan ofte fortelle mye om deg som gjerne kan stemme overraskende godt. Ofte vil legen også spørre ulike konkret spørmål om hvordan man selv opplever kroppens tilstand på ulike måter. Ut fra dette vil legen ha dannet seg et bilde av hvilken eller hvilke 'doshas' som er personens naturlige legning. Og hvilke doshas der personen har en ubalanse. Det er tre doshas: kapha, pitta og vata. Selv hadde jeg ikke greie på hva dosha er og har måttet sette meg littegrann inn i filosofien. Ulike mennesketyper er naturlig mer anlagt enten kapha, vata eller pitta. Ayurveda sier at alle mennesker skal ha en naturlig balanse av de fem elementer : luft, ild, vann, jord og ether. (Disse fem elementene er forøvrig sentrale også i kinesisk medisinsk tankegang) Doshaene sier noe om balansen mellom disse elementene. Hvis det er en ubalanse skaper det gjerne sykdoms symptomer. Jeg har laget en egen liten blog som kort beskriver Ayurveda her, og en som kort beskriver Panchakarma her! Når derfor legen hadde funnet ut hva hvilke doshas som var min naturlige legning og hvilke jeg hadde ubalanse sier deres kunnskaper mye om meg og hvilken behandling som vil skape balanse i doshaene igjen. Ok, tilbake til min erfaring med Panchakarma : Vi fikk ca tre behandlinger daglig. Jeg hadde fått høre at vi skulle på mye deilig massasje som en del av behandlingen. Jeg erfarte fort at ayurvedisk massasje var annerledes en den massasje jeg var vant med fra vesten. Fra vesten var jeg vant med at terapeuten typisk ville gå varsomt men dypt inn i muskulaturen, og at jeg kunne hvile dypt inn i behandlingen og kjenne at dype spenninger i muskulaturen kunne løses opp. Terapeuten kunne gjerne være i et samspill med muskulaturen som han/hun jobbet med å frigjøre, og kunne også i etterkant si mye om hvor i kroppen spenninger satt. I de ayurvediske behandlinger jeg nå fikk, var terapeutene i allefall på dette stedet i Mysore, ganske unge, og behandlingen opplevdes ikke alltid som utført med varsomhet og stort nærvær. Det var tydelig at det var et spesifikt behandlings program de gikk gjennom, og mange av behandlingene handlet mer om å massere medisinert olje eller andre ris og urte kurer inn i kroppen, enn nødvendigvis å frigjøre muskel spenninger direkte på samme måte som i vesten. I begynnelsen var jeg litt skuffet da jeg ikke opplevde et slik behag eller umiddelbar frigjøring av spenninger ved behandlingene jeg hadde håpet på. Men jeg forstod etterhvert at konseptet her var annerledes. Etter en dag eller to begynnte jeg å få medisinert ghee (renset smør), som jeg drakk hver morgen, og måtte nå kun spise en risblanding gjennom dagen. Dette i fem dager. Ghee skulle myke opp kanalene for lettere å frigjøre giftstoffer. Dagene gikk med til å gå fra den ene behandlingen til den andre, samt lett yoga praksis to ganger pr dag. Kroppen ble litt følsom og man måtte passe på ikke å fryse, selv om det var varmt klima, jeg måtte gå med bomull i ørene. Ghee behandlingen vil hjelpe til å føre giftstoffer ut i tarmsystemet. Etter disse fem dagene fikk jeg en urte kur som førte til umiddelbar diaré, som skyllet giftstoffer ut av kroppen... Det føltes heldigvis ikke altfor ukomfortabelt, og etter noen runder var det over. Gjennom hele behandlingsoppholdet fikk jeg ulike behandlinger hver dag som kunne være massasje men også rennende lunken olje over pannen... Som skulle hjelpe å frigjøre mental stress... Ganske behagelig egentlig. Olje i kar ulike steder på kroppen som feks navlen. Øynene badet i ghee, for å frigjøre stress fra øynene. Siste delen av panchakarma fikk jeg klyster med medisinert olje. Litt rart og uvant, men en vanlig og viktig del av en lengre panchakarma utrensing. Noen dager av behandlings programmet kunne jeg være litt slapp, men dette er også noe jeg har opplevd siste to årene uavhengig av behandlingen. Siste to årene har jeg opplevd forholdsvis hyppige forkjølelses symptomer og flere mange uker lange forkjølelser. I tillegg har jeg opplevd at energinivået har vært ustabilt og til tider nede i den grad at det i disse tilfellene har minnet om symptomer på kronisk utmattelse. Men det har heldigvis ikke vært konstant. I tillegg har jeg blitt fort sliten av mentalt fokus og anstrengelse som å jobbe konsertert på PCen feks. Å få balansert energinivå og imunforsvaret var noe jeg håpet at behandlingen skulle hjelpe til med. Nå er det sikra halvannen måned siden jeg avsluttet Panchakarma behandlingen. Og jeg opplever særlig at det er lettere å konsentrere meg om mentalt arbeid uten å bli så fort sliten. I hvilken grad generelt energinivå stabiliserer seg synes jeg fortsatt er litt vanskelig eller tidlig å si. Den totale konklusjonen av panchakarma behandlingen er at jeg opplever det har gjort meg godt. Jeg utforsket Ayurveda videre i etterkant, med å besøke to ulike Ayurvediske leger i Rishikesh. Som jeg begge likte godt. Og jeg har fått fine råd, og synes tankegangen og behandlingsopplegget i Ayurveda virker helhetlig på en fin måte. Jeg har fått råd både om pusteøvelser, meditasjonsøvelser, diett råd, råd om døgnvaner, og Ayurvedisk medisiner som skal taes i tre måneder. Jeg har laget en egen liten blog som kort beskriver Ayurveda her, og en som kort beskriver Panchakarma her! Beste hilsen Parabhakti
0 Comments
Panchakarma - ayurvedisk detox
Kort fortalt : Konseptet med Ayurveda Panchakarma kan forstås som den prosessen der kroppen blir behandlet for å eliminere giftige elementer. Litt utdypning : Sykdommer oppstår når toksiner blir akkumulert i kroppen og tetter de ulike transport kanalene. Usunt kosthold, livsstil, stress, endringer i miljøet etc fører til opphopning av giftstoffer i kroppen. Disse akkumulerte giftstoffer må bli utvist for å holde kroppen sunn. Gjennom panchakarma terapi blir disse giftige stoffene fjernet for å normalisere den fysiologiske prosessen. Derfor kalles panchakarma terapi avgiftning terapi. Prosessen inneholder tre trinn: Purvakarma - Forberedelser som må gjøres før utrensing. Pradhanakarma - Den viktigste avgiftende prosessen Pashchat karma - Rehabilitering av kosthold og livsstil etter avrusning prosessen. - Purvakarma: Disse trinnene er vedtatt for å myke opp kanalene og giftstoffer, slik at giftstoffer kan bli løsrevet og fjernet lett under hovedavgift prosessen. Kroppen bli oljet internt og eksternt med medisinert olje eller ghee. Denne prosessen kalles "Snehana". Det indre oljingen utføres ved administrering av små mengder av medisinert olje eller ghee internt. Pasienten må spise flytende mat eller lett mat på dagen før intern oljing. Etter inntak av medisinert olje eller ghee vil pasienten oppfordres til å nippe varmt vann ofte. Når medisinert olje eller ghee er helt fordøyd, vil pasienten rådes til å konsumere lett mat. Ekstern oljing er gjort etter ferdigstillelse av interne oljing. Hele kroppen eller kroppsdelen blir massert med medisinert olje. Ulike behandlinger finnes for å massere oljen på kroppen på ulike måter. Snart etter oljemassasjen vil kroppen eller kroppsdelen utsettes for varme gjennom dampbad eller andre oppvarmingsmetoder i henhold til legens valg. Denne prosessen med å utsette kroppen for å varme kalles swedana eller svette. Både Snehana og swedana bidra til å myke opp kanaler og giftstoffer. Eliminering av giftstoffer blir lett når kanalene er myke og giftstoffer er løse. - Pradhana Karma:. Dette er den viktigste avgiftende prosess. Myknede giftstoffer blir utvist fra kroppen ved fem metoder, som har gitt navnet til prosessen. "Panchakarma" (Pancha = 5, Karma = prosessen). De fem metodene er: Vamana (gjennom Brekningsterapi), Virechana (Utrensing gjennom urte inntak som skyller ut tarmen, diaré ), Niruha basthi Basthi (klyster med urtemiks), Anuvasana basthi (klyster med medisinert olje) Nasya (nesedråper) Raktamokshana (Blood utleie). Lege kan velge hvilken som helst av disse avgiftende metoder i henhold til sykdom og forekomst av doshas. - Paschat Karma: En streng diett og livsstil prosedyre må følges gjennom hele Panchakarma behandling. De rehabiliterende prosedyrer for å bringe tilbake kostholdet og livsstilen til vanlig regnes som "paschat Karma". I denne fasen bringes fordøyelsen strømmen tilbake til normaltilstanden. Legemidler administreres å vitalisere kroppen eller for å behandle sykdommen. I løpet av panchakarma behandling må følgende regler følges nøye. Man må bare bruke varmt vann å drikke, bade og til andre aktiviteter. Sove på dagtid er kontraindisert. Eksponering for ekstreme temperaturer eller værforhold har unngås. å holde seg våken om natten er ikke tilrådelig Mat som forårsaker dårlig fordøyelse kan ikke brukes. Trening og psykisk stress har unngås. Fordelene ved Panchakarma er som følger Toksiner blir eliminert fra kroppen. doshas blir Balansert. Stress blir redusert og kroppen blir avslappet. bremser aldringsprosessen og øker levetiden. øker glød og glans i huden. Øker kroppens immunitet og kroppens energinivå. Forbedrer styrke, energi, vitalitet og mental klarhet Kort beskrevet om Panchakarma, etter beste evne av Parabhakti Ragnar Groen Ayurveda er et sanskrit ord som betyr vitenskapen om livet. Ayurveda er Indias urgamle helsevitenskap med røtter mer enn 7000 år tilbake i tiden. Inderne liker å si at Hippokrates nok var legevitenskapens far, men Charaka, som er en av hovedskribentene i Ayurveda, var legevitenskapens bestefar. Både gresk og arabisk medisin, som har påvirket skolemedisinen i dens barndom, er kraftig influert av Ayurveda. I de senere år har Ayurveda fått en oppblomstring både i India og i vesten. Mange land har anerkjent Ayurveda som et naturmedisinsk helsesystem.
Helsekonsept Ayurveda er et helhetlig helsesystem med hovedvekten på forebygging. Følelsesmessige og mentale ubalanser anses for å være av stor viktighet i utviklingen av sykdommer. Helt sentralt i Ayurveda er at kropp, sinn og følelser er nært knyttet sammen, slik at man opererer med en samlet psykofysiologi. I kartleggingen av dette benytter man seg bl.a. av tre grunnleggende prinsipper som anses for å være basis for alle funksjoner i både natur og i den menneskelige psykofysiologi. På sanskrit kalles disse prinsippene doshas og benevnes henholdsvis vata, pitta og kapha. Doshaene sier noe om balansen mellom de fem elementer : luft, ild, vann, jord og ether. (Disse fem elementene er forøvrig sentrale også i kinesisk medisinsk tankegang). I kroppen vår vil elementet ild ha sammhenheng med fordoyelses ilden, luft vil ha sammenheng med pust bl.a. vann vil ha sammenheng med vesker i kroppen, jord sammenheng med skjelett etc., I sinnet og i foelelsene er vil elementenes balanse eller ubalanse reflekteres. Derfor naar man gjennskaper balanse mellom elementene virker dette baade paa kroppen fysisk og paa sinnet og paa det emosjonelle. Vi er alle født med et grunnleggende og individuelt forhold mellom disse tre doshaene som skal sikre det optimale samspillet mellom kropp og sinn. Doshaene har både et kvantitativt og et kvalitativt aspekt og avvikelser fra det balanserte forholdet, oftest pga. øking av en eller flere av doshaene, som vil medføre en eller annen form for symptomer. Definisjonen på god helse i henhold til Ayurveda "Når en person har balansert doshaer, balansert fordøyelses ild, balansert kroppsvev, og når elimineringsprosessene fungerer normalt. Når sanser, sinn og selvet er fylt med lykksalighet. En slik person kan defineres som et friskt menneske." Ayurveda helsesystem inneholder konkrete anbefalinger for kosthold, livsstil og relaterte urteblandinger. Det er en naturlig steg-for-steg prosess som bidrar til å gjenopprette balanse og skape helse. Perfekt helse oppleves når sinn, kropp og følelser er i fullstendig harmoni. Groft og kort oppsumert om Ayurveda etter beste evne av Parabhakti Ragnar Groen Hei igjen kjære venner og familie, her kommer neste reisebrev fra India. Tok litt tid siden forrige da jeg har vært mye opptatt med å lage program og nettside for Norsk Meditasjonsskole som jeg holder på å starte opp. Nettsiden kan sees her: www.meditasjonsskole.no, en ett årig meditasjon og mindfulness utdanning starter opp i august. Tips gjerne venner og kjente som kanskje kan være interessert. Denne teksten er skrevet på smarttelefon av mangel på laptop, så bær over med en eventuelle skrivefeil etc. Etter å ha vært en lengre periode i Rishikesh (som jeg kommer med et eget reisebrev om) reiste jeg vestover for å være med i Walk of Hope with Sri M. Sri M er en spirituell lærer som har skrevet en spennende bok, Apprentice to an Himalayan Master. Sri M har nå over ett år gått på tvers av India med en gruppe mennesker, og møter underveis skoler og institusjoner og viktige mennesker, politiske og religiøse. Han holder underveis taler og foredrag og har en utveksling i forhold til budskap om å leve mer i enhet. Jeg tok natttoget fra Haridwar til Jalandhar i staten Punjab der jeg skulle møte Walk of Hope gruppen. Staten Punjab er et sted der den religiøse retningen til Sikh tradisjonen er levende. Sikh tradisjonen startet med Guru Nanak på 1600 - tallet, deretter var det åtte etterfølgere i direkte linje fra han med Guruer (eller lærere / mestere) den niende guruen fortalte at det ikke kom til å være flere lærere i fysisk form etter han. Men han skrev ned all læren til Sikh mestrene i en bok som ville bli den tiende guruen som de skulle følge. På toget møtte jeg et Sikh ektepar jeg kom i prat med, de var på vei til The Golden temple i Amritsar, som er deres helligste sted, de anbefalte meg også å besøke stedet. De forstod at jeg var nærere knyttet til Yoga tradisjonen (når jeg sier Yoga tradisjonen er det mye mer en bare fysiske yoga øvelser), de nevnte at for Sikh folket er deres største og viktigste dyd å være til tjeneste, tjene menneskene, og det å trekke seg tilbake for å meditere for seg selv slik som tradisjonelt mange yogier og sadhuer har gjort blir sett på som egoistisk. Jeg måtte fortelle at dette ikke var min erfaring, min erfaring både i meg selv og hva jeg har sett rundt meg av Swamier og Yogier som etter å ha nådd dypere erkjennelse gjennom ofte solitær meditasjon i perioder kommer til en modning der en naturlig dragning mot å dele og være til tjeneste kommer frem. I India er mange av skolene, helsestasjoner og sykehus startet av Swamier eller religiøse autoriteter, dette har både for eksempel min Kriya Yoga lærer og Sri M gjort også. Ramana Maharshi som jeg skrev om tidligere satt kun i huler og mediterte store deler av sitt liv. Noen sa til ham en gang: Hvorfor sitter du bare her hvorfor gjør du ikke noe for menneskeheten? Han svarte : Hva tror du jeg gjør? Ramana Maharshi forlot aldri det hellige fjellet Arunachala dit han kom i tenårene. Ved å fordype seg mer og mer i stillhet, enhet, i Gud, skapte han etterhvert en enorm påvirkning ikke bare lokalt men over hele verden. De som kom i hans nærvær ble transformert, disse menneskene ble igjen instrumenter for guds eller helhetens nærvær. Veldig mange av de store spirituelle lærerne i vesten i dag som påvirker og hjelper veldig mange mennesker og som er med på å skape en økt bevissthet er inspirert og påvirket av Ramana Maharshi. Jeg endte med å dra videre til The Golden Temple, da walk of hope hadde to hvile dager. Det gylne templet var vakkert plassert midt i en hellig dam i midten av tempel komplekset. Templet er vistnok dekket med ekte gull. Hver kveld bæres den hellig boken, som behandles som en guru, til sin seng, i en annen del av templet, og hver morgen med seremoni ut i det gyldne templet igjen. Det besøkte ca 100000 mennesker templet hver dag, ja mye mennesker var det der, allikevel kjente jeg en annen fred inni templet en i by-kaoset utenfor, det var godt å være der, til tross for menneskehavet. En annen imponerende ting alle disse menneskene fikk gratis mat! Det var litt av et imponerende maskineri, to store matsaler som tok flere hundre mennesker, serverte smidig og raskt alle sammen, slik at etter kanskje femten til tyve minutter hadde alle fått deilig mat og var ferdig spist...! Oppvasken gikk radig unna av flere hundre mennesker, til et veldig rabalder av lyd. Maten ble laget i kjeler som nok tok mange tonn. Ånden av å tjene menneskene gjorde at de tilbød alle som kom opptil tre døgn overnatting gratis. For utlendinger fikk vi noe bedre kår, selv om standarden var enkel var atmosfæren god og jeg følte meg vel. Under er bilde fra oppvasken som gjøres unna for de 100000 spisende... Etter dette fikk jeg to riktig fine dager der jeg var med å gikk i Walk of Hope with Sri M. Fine taler og innslag fra barna på skolene vi besøkte. De virket kreative og flinke.Jeg må si India er rik på opplevelser, inntrykk og kontraster. Det å reise i India innebærer også å være utsatt for mye forurensning, ofte kommer sort puss ut ved pussing av nesen etter reising. Søppel etc finnes strødd her og der og India ser ikke ut til å ha funnet noe godt system for dette enda. På toget en dag ble min mindre bagasje med laptop, toalettsaker og annet frastjålet. Etter et øyeblikks misnøye, var jeg igjen like glad, da det ikke var noe mer å gjøre og noen vits i å være sur. Jeg liker å være og er gjerne i tillit til menneskene rundt meg, men som nok alltid er lurt å livet å se litt ann menneskene rundt en og hvordan det er lurt å relatere til dem. Ønsker om alt godt til alle! Må alle erfare og gjenkjenne at vi er del av en stor helhet. Beste hilsen Parabhakti Ragnar Grøn |
Parabhakti's blog!
Archives
March 2018
Categories |